Ting man må/kan/bør være redd for når man skal på lastebiltur til Ukraina:

Siden vi faktisk skal til Ukraina før vi skal til Afrika er det vel på sin plass med tilsvarende liste også for denne turen, selv om det ikkje krever like mye vaksiner og forberedelser. Dette er en kort liste, så om noen har noe å tilføye, så kom gjerne med det i kommentarfeltet. Here we go (Jada, øver litt på eglishen):

AIDS – Nei, det er vist ikkje bare i Afrika man må være redd for denne grusomme sykdommen. Ifølge internettet er har Ukraina en av de raskest voksende HIV/AIDS-epidiminene i verden. Ca. 1,3% av den voksne befolkningen er smitta. Greit å vite, før man deler sprøytespiss med nokon…

Kaffe – Jeg kunne nok skrevet en hel bok om hvor redd jeg er for østeuropeisk kaffe, men jeg lar det være med dette lille avsnittet: Sist Olav Emil var ute på reis kjøpte han med seg polsk kaffe. Den smakte (hold deg fast) en blanding av rottegift, møllkuler og gammelt grovbrød! Dessuten føltes det som å drikke flytende glass! Jeg har enda ikke turt å smake på den østeuropeiske teen ennå…
Kjernekraftverk – Kjernekraft er skumle greier! Plutselig sier det bang og så blir alt radioaktivt, og vips så får man masse deformerte babyer (hvis man ikkje dør av kreft først da).
Polka

Ord blir fattige!

Radioaktive juletrær – I Ukraina har de radioaktive juletrær. Heldigvis er folk i Rosendal snille, så i år får Ukraina juletre som ikkje er radioaktivt.

Valeria Lukyanova – Dette er det jeg frykter mest på hele turen. AIDS og radioaktivitet er bare barnemat i forhold! Tenk å treffe på dette her i en mørk, Ukrainsk bakgate:
Til gjengjeld kan jeg nevne at jeg hvertfall ikkje er redd for engelsk i Ukraina, for er det noe jeg er god i så er det østeuropeiskliksomengelsk! Tipper jeg er bedre enn alle østeuropeerene til sammen!

Kva ville du vært redd for om du skulle på lastebiltur til Ukraina? Og kva ville du gjort om du traff på «The human barbie» i eit mørkt smug? (Personlig tror eg at eg hadde kasta kaffe på  henne, for det må være beste våpenet som finnes der nede).

10 thoughts on “Ting man må/kan/bør være redd for når man skal på lastebiltur til Ukraina:

  1. Eg veit i alle fall kva eg ikkje hadde vore redd for, nemleg ukrainske vaktmeistarar! Eg kjenner nemleg ein slik og han er veldig hyggeleg, sjølv om han luktar litt svette. Men han er dritflink til å byggje veggar, og til å køyre lastebil! Kanskje han og Olav Emil kan bli bestevener? Eg hadde vore redd for aids som den gode homoen eg er.
    Hadde eg møtt den levande barbien hadde eg spelt polka på saxofon for ho, då hadde ho nok blitt redd! Eller berre sjarmert ho med dei funklande augene mine.

    • Men siden eg ikkje har like fine, skinnende øyne som deg, og heller ikke kan spille noko instrument (bortsen frå ein sang på blokkfløyte, men blokkfløyte er ikkje eit instrument) så er eg redd for henne likevel. Men eg kan kanskje bare puste på henne, så knekker hun. Det hadde vært artig… Så kunne eg jobba litt og, og så hadde eg kanskje fatt AIDS.
      Eg og er hyggelig sjølv om eg lukter svette. Kanskje du vil være vennen min og, sjølv om eg ikkje er så flink å køyre lastebil?

  2. Hm. Jeg hadde vært redd for grensevaktene. Er Ukraina med i Schengen/EU? (Google is for ehh andre enn meg). Anyway, grensevakter med altfor god tid og altfor fryktinngytende maskingevær. Hadde også vært redd for stråling og zombier, og kanskje for ukrainske fylliker som finner et eller annet å være sint for. Det storøyde … vesenet, ja, hva kan man gjøre. Jeg tror jeg hadde begynt å snakke om kompliserte temaer, som nerveimpulser (min store pensumfiende i år hva er gale med meg) og se om hodet hennes hadde eksplodert. Sorry for treg kommentar, hadde så masse fjortisdistraheringer på veien.

    • Årh! Du er så seriøs pog realistisk! Eg vil jo ikkje vær redd for seriøse ting (men jeg kan godt være litt redd for zombier).

      Du er tilgitt ❤ Fjortisdistraheringer er tross alt mye viktigere enn bloggen min!

      • Seriøse ting er så kjedelige! Eller, vel, fylliker kan jo ha sine underholdende øyeblikk FØR de finner noe å bli sint for, da. Og en ting til å være redd for: nasjonalister! Er masse sånt grums her øst. På nasjonaldagen for litt siden ble jeg advart mot å gå ut i tilfelle en tilfeldig nasjonalist skulle finne på å banke meg opp/ drepe meg uten grunn. Oh yeah.

        Og takker og bukker for den fine kommentaren da, søtepuzeluzken min ❤

        • Seriøse ting er kjedelige og seriøse! Jeg vil helst ikkje være redd for ting eg faktisk bør være redd for, om du forstår. Fylliker har eg lang erfaring med, så det skal eg klare å håndtere! Fullefylliker kan jo velte om man dulter borti dem, og om de ikkje er så fulle så går det ann å løpe fra dem. Fylliker med skytevåpen derimot…
          Nasjonalister har egentlig bare krangla med på internett! De skulle komme å drepe meg, men det skjedde heldigvis aldri (pingler). Kanskje vi får google litt å finne ut når ukraina har nasjonaldag… Internett har jo lært meg sååå mye nyttig i det siste ❤

          Væresegodpuzkeluzk! Eg skal forsette å følge med 😉 Tenk å få følge bloggen til en ekte polakk!!! ❤ ❤ ❤

  3. Ja, grensevaktene med dei store skytetingene sine kan jo vere litt skumle, men det går stort sett bra. Eg såg iallefall ikkje så veldig mange som var skutt i hjel på grensa sist vi var nede. Dei snakkar berre Ukrainsk / Russisk, så det er ikkje så lett å forstå, men vi gir dei berre eitt eller anna papir. Anten tek dei det, og alt er ok, elles masar dei vidare, og då prøvar vi eit anna papir.

    Stråling kunne jo vore noko. Byen vi skal til ligg berre 8 mil frå Tjernobyl, og er den byen i Ukraina / verda som framleis er bebudd som vart hardast ramma av ulukka. Men dei har bølgjeblikk på alle taka, så det går nok bra.

    Trafikken kan jo vere farleg, iallefall i Polen. Særleg når du møter store, svarte lastebilar med grøne hengjarar som ligg på feil side av midtrabatten… (eller om du sit inni dei, det er nok farleg det òg)

    • …Men tenk så morsomme babyer vi skal få!

      Og så vil eg helst ikkje dø i trafikken! Vi kan helst godt la være å kræsje! Hvis eg først skal kræsje vil eg heller gjøre det i Bergen!

  4. Tilbakeping: Ting man må/kan/bør være redd for i Amsterdam: | Leik og morskap

  5. Tilbakeping: Kjære googler (Del 1: Angst edition) | Leik og morskap

Legg att eit svar

