Danskebåten

(Skrevet 5.desember, bittelitt før midnatt på en båt med internett men likevel utan intenett)

Da var vi omsider på vei mot Ukraina, og allerede nå innser eg at eg glemte ein meget viktig ting i det forrige innlegget mitt (om alt man kan beskymre seg for når man skal på lastebiltur i europa): Danskebåten! Det er jo så innlysende! Danskebåten er jo noko av det skummleste i heile Europa! Minst!

For at dette ikkje skal bli en blogg som får meg til å fremstå som en person full av angst, så blir det ikkje noko innlegg om «Alt man bør være redd for på danskebåten», men eit par ord blir det likevel…
Da eg var liten var det luksus å reise på ferie med colourline til Danmark. Ferie i Danmark, er vel og bra men nå skjønner eg virkelig ikkje kva eg såg i denne båtturen, og ikkje minst: kva alle andre ser i den. (Og da sikter eg til de som «pynter seg» og fester fra Noreg til Danmark og tilbake igjen og ikkje oss som bruker den som eit redskap for å komme seg fra A til B).

Allerede før klokka 22 fikk vi besøk ved middagsbordet av ein full Haugesundar som ikkje finner vegen heim. Litt før klokka 23 er tax freen fulle av knisende, middelaldrende, fulle damer i altfor korte skjørt og nå, eit par minutter før midnatt er vi godt planta i sengene våre for å slippe unna fullekalaset i etasjene under. Hipp hurra for julebordsesong og nordmenns fantastiske drikkekultur!

I morgon blir første stopp bilverksted i Danmark, for å henge på plass eksosanlegget (eller noko i den duren), før vi forsetter nedover og antagligvis inn i Tyskland for natta.
Eg har fått beskjed om å «ikkje glemme» å ta masse bilder underveis. Så langt har det ikkje vært mykje spennende (E39 frå Os-Stavanger er generellt ganske kjedelig) men her er eit bilde av den finaste mannen i verda, på den finaste resturanten på danskebåten, med det harryeste jule»treet» i verda…

IMAG4403Heilt sikkert radioaktivt juletre importert frå Ukraina! Kanskje vi og glittrer når vi kjem heim og er radioaktive, så kan vi leke twilight (YOLO lizzm OMG).

Dagens oppturer:
-Lastebil med «bussjåførsete» på passasjersida! ELSK!
-Fint vær! (Så fint at det nesten bikka over til negativt på grunn av den hersens sola i øynene)
– Jostein Gaarders «Julemysteriet».
-Snill mamma med matpakke!
-Dagens diskusjon på p1 om «Eingjøddninger». Spørs om det blir like bra/forståelig underholdning nedover. I morgon blor det vel bare: «Hææææøøøæækartoffelæøøaaaøæææa» (Dansk slik eg høyrer det)
-Gratis pepsi max (og billig pepsi max!) og m&m! Omnomnom!

Dagens nedturer:
-Olav Emils gorgonzola-ostmedspysmak-ånde! Blæh!
-Enkeltsenger! Overalt! (Gifta ikkje vi oss for å slippe å sove i køyseng liksom?)
-Vegg til veggteppe på Danskebåten!
-Clas Ohlsons evne til å produsere supernyttige duppedingser som er så nyttige at man ikkje klarer seg uten, men med så dårlig kvalitet at duppedingsen er øydelagt med en gang butikken stenger! (Vi er med andre ord utan spotify og må klare oss med musikkutvalg på cd som er så tragisk at det fortjener eit eiget vevlogginnlegg!)

5 thoughts on “Danskebåten

    • Etter å ha sett kva alkohol koster i Polen og Ukraina heller eg heller mot det… Danskebåten er teit, harry og dyr! Her blir man full bare av å se på krisene (og av å spise kake!)

  1. Jeg vil gjerne se den glitrende, radioaktive versjonen av deg. Spotify funker ikke i Polen, så tviler på at det funker i hele Europa, tenkte det kunne være greit å vite uansett. Jeg har ikke vært på danskebåten på noen år, men har bare masse gode minner derifra, så konklusjonen blir å ikke ta danskebåten igjen for å unngå å ødlegge de gode minnene. Det var dagens usammenhengende setninger! Kos deg videre!

    • Vi får se hva vi får til på onsdag. Hvis ikkje får vi satse på lang halveringstid, slik at vi glittrer skikkelig lenge!

      Spotify i offlinemodus funker overalt, men dingsen vi kjøpte for å overføre frå mobil til radio er ødelagt (hersens clas ohlson!), så vi koser oss med Dido og østeuropeisk jallasyremusikk!

      Du konkluderer veldig lurt! Evt. kan vi sikkert anbefale danskebåten på dagtid. Meer å huske at det er litt kosligere 🙂

  2. Hehe. ramlet over dette blogginnlegget ditt, å må si at jeg fikk meg en god latter:) Du peker på en god del ting som jeg også har tenkt på med mine mange turer med danskebåten!

    Vær glad for at du ikke ramlet inn på en keyboard-night. Det var noe av det værste jeg noen gang har hørt av «musikk».

Legg att eit svar

