30 før 30!

Etter blogginnlegget eg skreiv på bursdagen min, som blant anna inneheldt ei aldri så lita, utdatert liste med mine ønsker for fremtida, eller «bucket list» som det heiter på godt engelsk, fikk eg melding om at eg burde skrive ei ny liste. Siden både ønskene og prioriteringene mine har forandra seg er eg heilt einig. Eg skal blant anna ikkje bli popstjerne! Aldri! Og eg kjem nok ikkje til å vinne handballsesongen i år heller…

Om nokon ikkje kjenner til konseptet «bucket list» så er det altså ting ein vil gjøre før ein døyr. Livet er uforutsigbart og eg er ikkje nokon fan av ekstremt langsiktige mål, dessutan veit eg ikkje om eg går ut døra og blir overkøyrd av ein lastebil i morgon eller om eg skal leve til eg blir 100. Eg krysser fingra for noko midt imellom…

DSC04040

Om eg skulle være så uheldig å bli påkøyrd av ein lastebil i nær fremtid er det litt vedmodig å ha ei laaaang liste over alt eg ville, men ikkje fikk til i livet. Derfor har eg satt meg eit litt meir korsiktig mål: 30 ting eg skal gjere før eg fyller 30! Om du googler «30 before 30» så ser du at det er ei «greie» som folk med blogg tydligvis gjør, sjølv om det ikkje har slått heilt ann i Noreg (ennå!)

For sjangsen for at eg kjem til å overleve til eg er 30 er heldigvis ganske ganske stor!

I år dropper eg nyttårsforsettene og går heller for:

30 ting eg skal gjøre før eg fyller 30!

1 – Reise til Afrika
Turen er allereie bestilt. I februar går turen attende til Botswana og Sør Afrika (og muligens eit bonusland). OMG som vi gleder oss!
DSC02477

2 – Tatovere meg igjen (kanskje til og med meir enn ein gang).
cropped-dsc08821.jpg

3 – Gi blod
…når eg er ferdig med karantene etter de to første punkta.

4 – Reise på el-bil roadtrip.
1432293079312


5 – Fullføre ein halvmaraton.

6 – Rydde heile huset og holde det ryddig.

7 – Fullføre eit handarbeid.

8 – Overleve ei uke på telttur.
20161014_235824

9.  Male (heile) huset.

10. Bli flinkere å lage sunn vegetarmat og være vegetarianar i ein månad.
DSC07811
Ingen grunn til panikk! Viste du at oreo er vegansk?

11. Øvelseskøyre lastebil.

12. Delta på eit motbakkeløp.

13. Reise til Island.
DSC_0809

14 – Bli akkurat så god i spansk at eg kan skryte på meg at eg nesten snakker spansk.

15. Lese gjennom alle dagbøkene mine og brenne alt som får meg til å grine (og beholde alt som får meg til å le).
DSC00359

16 – Sortere og få kontroll på alle digitale bilder og lage en fotobok.

17 – Klatre! Masse!
DSC08816

18 – Prøve dumpsterdiving.

19 – Overleve 3 måneder åleine heime…
DSC06551
…mens Olav Emil køyrer lastebil på andre enden av kloden.

20 – Løpe 10 km på under ein time.
DSC_0009

21 – Delta på ein festival.

22 – Bestige eit høgt fjell.
DSC05794

23. Reise ein plass heilt åleine.

24. Gå på ein konsert (ein bra ein).

25. Passere 25 land på lista over besøkte land (ekskludert Vatikanet).
DSC06375

26 – Lese minst 20 bøker inkuldert «Haikerens guide til galaksen» og prøve å finne igjen lesegleden.
Uten navn9876543

27 – Hjelpe nokon som treng det.IMAG7114

28 – Klare minst 15 skikkelige armhevinger.

29 – Lage en «40 før 40 liste»
13474242_923274701115950_961925018_n

30 – Skrive minst 30 blogginnlegg!


Det var det…
Før eg skreiv denne lista fikk eg beskjed frå ein venn om at «du må skrive noko på lista som vi kan gjøre saman». Eg har ikkje inkludert folk på lista, men det er sjølvsagt åpent for å hyle ut om du vil være med på noko, enten det er roadrip med elbil, telttur eller armhevinger!

Kva står øvst på lista over ting du vil gjøre før du blir gammal? Kva på lista mi ville du helst vært med på? Viste du at oreo er vegansk? Kor høgt er eit «høgt fjell»? Trur du eg er flink å være åleine heime?

9 thoughts on “30 før 30!

  1. Imponerende liste. Veldig fysisk. Jeg ble inspirert til å lage 70 ting jeg vil gjøre jeg fyller 70.
    Må nok legge lista noe lavere. Kan sitte å filosofere og delta på teseremoni ved bunn av Fujiyama mens du løper motbakke til toppen på det 3776 meter høye fjellet. Nytt land også, ihvertfall for meg.
    Se der er jeg i full gang.
    Vi møtes ved neste korsvei, Lina Kristina

    • Eg leste gjennom gamle blogginnlegg i går og såg at eg hadde nyttårsforsetter i 2013 som er på nivå med det i dette innlegget. Forskjellen er at eg er nokon hakk nærmere nå om formen holder seg. Fysisk kan være gøy (og kjipt, men noko av det er gøy).
      Eg trur ikkje at eg legger lista så høgt som 3776 moh. Eg tenkte egentlig å være nøgd med til dømes Hornelen (Bremanger om eg ikkje hugser feil) eller kanskje Skåla. Alt over 1000 meter tenker eg er bra etter min målestokk, men utsikten må sjølvsagt være fin!
      Uansett satser eg på at eg går for eit fjell som ser så bra ut på avstand at du kan sitte på bunnen av fjellet og filosofere ❤

      • Hjembygda mi, Sauda, har 21 topper over 1000 meter. Favoritt toppen min heter Hovlandsnuten og er 936 moh. Der har ihuga Saudabuer leid sherpaer til å lage trapper en dal av vegen, slik at denogså egner seg for motbakkeløp. Dermed kan du slå to fluer i en smekk. Jeg anbefaler jo at en starter på 0 nede i Saudasjøen og går rolig opp de første 300moh. Der kan jeg lese Ole Brumm og Lao Tse ( og drikke te), mens du spurter de siste 600 moh til vakker utsikt og hilser fra meg. Sist jeg var der i 1965 var det far og jeg som klatra, og jeg akte ned på baken på starrgresset. Hilser alltid, uten unntagelse, ydmykt når vi kjører forbi. Et av de beste pappa minnene mine.

  2. Dette så ut som fine mål! Håper du får en uforglemmelig reise til Afrika i februar, det høres flott ut. Det er mange steder jeg ønsker å reise selv, med kameraet rundt halsen.

    Jeg vil også reise tilbake til Island, jeg var der i 2011. Et flott land jeg vil utforske mer.

    Det varmet veganer-hjerte mitt å se at du ønsker å teste ut mer vegetarmat! Det finnes jo så mye godt der ute, både vegansk og lakto-ovo-vegetarisk. Folk blir stadig overrasket over all den gode maten jeg kan spise som veganer. For meg har det gjort interessen for mat enda større, og fått meg til eksperimentere mer på kjøkkenet. Folk tror jeg spiser færre retter enn før, selv om jeg faktisk spiser mye mer variert enn noen gang. Og i tillegg med god samvittighet, siden jeg ikke trenger å utnytte dyr for å spise god mat 🙂

    Vet at oreo er vegansk ja, jeg må få somlet meg til å lage oreokake etter hvert. Nå sitter jeg og gomler i meg gullvafler, som flere også blir overrasket over at er veganske. Snart blir det litt middag, røstipoteter og soyanuggets står på menyen.

    I morgen skal jeg forresten blogge om litt ulike veganske produkter jeg anbefaler. Har gjort det litt tidligere også, men jeg var på Sverigetur i går, og der er jo utvalget fantastisk!

    Jeg blir så inspirert av å se andres ønsker og mål! Slike lister er gull verdt. Kanskje jeg må legge ut noe lignende selv etter hvert, jeg har jo mange små og store mål, og enda en god del år til jeg fyller 30 – så det kunne vært en ide.

    • Takk ❤ Ja eg er ganske nøgd med lista. Trur det kan bli masse gøy fremover 🙂 Afrika var uforglemmelig sist og kjem definitivt til å bli det dette gangen og. Det same med island.

      No har eg køyrd kjøttfri måndag (med nokon ekstremt få innslag av fisk) i heile 2016 og laga masse god mat. Litt av målet var å bli litt meir innspirert i matveien, og det har funka 🙂 Og det er jo ikkje noko problem å lage vegansk om ein har oversikten over alle dei gode erstattningene som finnes. Eg har nesten lyst å slå til å køyre ein vegansk månad, men vi får sjå…

      Kanskje eg skal prøve å eksprimentere meg frem til vegansk oreokake?! ❤ I så fall kjem det oppskrift!!!

      Eg skal følgje med på kva som kjem… Alltid kjekt med litt nye innputt i matveien 😉

      Du får slå til å lage din egen liste. Det er ganske gøy. Det er ganske mange som vil slenge seg på enkelte av punktene, så det er jo masse som kan være kjekt å gjøre saman med venner og familie 🙂

      • Da håper jeg du poster bilder fra både Afrika og Island, spennende! 🙂

        Kjøttfri mandag er en god start i hvert fall. Alt hjelper! Jeg er såpass «svart-hvitt» i tankegangen, så for meg skjedde endringen over natta. Kuttet ut kjøtt helt i juni 2014 (med andre ord lakto-ovo-vegetarianer), og fisk har jeg uansett ikke spist siden jeg var liten.

        Kjøtt var ingen overgang for meg, jeg har alltid spist mest tilbehør og vært kresen på kjøtt. Og jeg kjente til litt ulike produkter som fantes der ute. Hadde ikke tenkt noe på veganisme før slutten av juni i fjor, og bestemte meg da 4. juli for å bli veganer, rett etter jeg hadde feiret bursdagen min med lakto-ovo-vegetarisk pizza på restaurant som var himmelsk! Det var bare på tide merket jeg.

        På mange punkter takler jeg ikke at ting skal være en prosess. Skulle helst ha «gjort det i går». Spesielt da med å bli vegetarianer og deretter veganer. Når jeg følte noe var galt, måtte jeg endre det på dagen. I juli i fjor kjente jeg jo nesten ikke til noe av hva som fantes av veganske erstatninger, utenom noen merker som hadde både vegansk og lakto-ovo, men det satt jeg meg raskt inn i 😉

        Skjønner jo at det kan virke litt ekstremt for noen, og at det for de fleste er en prosess. Å bli veganer er jo mye å sette seg inn i, både med matvarer og ikke minst hygieneartikler og husholdningsartikler med tanke på animalske ingredienser, dyretesting osv. Med er motivasjonen der, er ting mye enklere.

        Det er jo bedre å starte et sted, gjøre det man selv er komfortabel med og FORTSETTE, enten det betyr kjøttfri mandag, vegansk et par dager i uka eller lignende. Enn de som ikke er klar for en endring og gir full gass, så varer det en måned og de får helt avsmak.

        Mange er skeptisk til min måte, at jeg gjorde alt så raskt. Men det er fordi det passer min væremåte og personlighet, jeg tror det er viktig med det meste her i livet. Noen vil gjøre ting med engang, andre vil gjøre det gradvis – og kanskje bare deler av det.

        Her er en oppskrift på oreokake forresten, fra en blogger jeg følger: http://grontpabordet.net/2016/09/22/oreo-kake/

        Har det på lista over ting å prøve ut selv, det er bare så mange punkter først, hehe. Jeg har også ført opp flere veganske blogger i lista «blogger jeg leser» inne på bloggen min.

        Tror jeg må begynne på den 30 before 30-lista, du ga meg god motivasjon til det 🙂

Legg att eit svar

